نشست با اسقف پوقچیان
20 بازدید
تاریخ ارائه : 12/13/2011 12:12:00 AM
موضوع: حقوق

نشست روزه در ادیان ابراهیمی

زمان: پنجشنبه 13/5/90 ساعت 15

مکان: کتابخانه مسجد کبود ایروان

در هفته نخست رمضان به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان نشست روزه در ادیان ابراهیمی با حضور بزرگان دینی اسلام و مسیحیت در مسجد کبود ایروان برگزار گردید. در ابتدا رایزن
فرهنگی از حضور اسقف کلیسای مادر ایروان تشکر کرده و افزود که همکاری بین بزرگان دینی
می تواند موثر واقع شده و به دوستی بیشتر پیروان ادیان منجر گردد. رایزن افزود که
اسلام تمامی ادیان توحیدی را قبول داشته و به پیامبران آنها احترام بسیار گذارده و
بر اساس آموزه های قرانی فرقی بین آنها نمی بیند. زیرا همه برای اعتلای کلمه توحید
و رستگاری انسانها تلاش کرده اند. اسقف پوقچیان هم از رایزن فرهنگی برای برگزاری این
جلسه و فراهم آوردن فرصت برای آشنایی با دانشمندان دینی اسلام تشکر کرده و اظهار
امیدواری کرد این برنامه ها ادامه یافته و موجب تعمیق آشنایی ها گردد.پس از آن رایزن
فرهنگی در خصوص احکام و شعائر دینی و از جمله روزه سئوال کرده و آقای کشیش بر اساس دین خود پاسخ دادند.

در ادامه جناب آقای فلاح روحانی اعزامی از مرکز در خصوص احکام صادره در اسلام مطالبی بیان کرد و گفت: در اسلام تمام احکامی که صادر می شود واقعی است اگرچه عقل ما قادر نیست برخی از مصالح و مفاسد را درک کند و لی چون ما بنده هستیم و این دستورات از جانب خدا صادر شده است باید اجرا کنیم مثل روزه گرفتن ، نماز خواندن و غیره . خداوند
احکامش را بر اساس مصالح و مفاسد واقعی صادر می کند و در تمام حوزه ها همینطور است.

سپس ایشان درباره تفاوت نگرش اسلام و غیر اسلام درباره نظام حقوقی سخن گفته و افزودند: در اسلام نظام حقوقی زیر مجموعه نظام اخلاقی است. در خصوص زنی که بی حجاب است نظام حقوقی جامعه دچار مشکل نمی شود چون به دنبال نظم اجتماعی هستیم به او می گوید شما هر طوری که می خواهید زندگی کن فقط نظم عمومی مورد اختلال قرار نگیرد. اما در اسلام نظم اجتماعی و نظام حقوقی مبتنی بر نظام اخلاقی است. در اسلام فقط به دنبال سعادت اجتماعی بشر نیست علاوه بر آن تامین سعادت اخروی آنها ر انیز بر عهده دارد. ایشان در بخش دیگر از سخنان خود گفت: از امام (ره) پرسیدند رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی آیا جایز است؟ و آیا رعایت نکردن آن گناه محسوب می شود. امام فرمودند: اگر کسی رعایت نکند حرام است. رعایت و عدم رعایت قوانین به حوزه حقوقی بر می گردد چرا باید از امام (ره) به عنوان یک مرجع این سوال پرسیده شود. علت آن است نظام حقوقی در اسلام زیر مجموعه نظام اخلاقی است. اگر نظام حقوقی و سیاسی را زیر مجموعه نظام اخلاقی قرار دهیم مردم را در جامعه حفظ می کنیم.

اساس اسلام بر این است که اگر بخواهد منطق آن بر جامعه حاکم باشد باید حاکم آن شخصی الهی و اسلام شناس باشد. حکومت را نمی شود به کسی سپرد که خبری از دین ندارد امروزه مشکلی که در جوامع لائیک وجود دارد این است که دین مسیحیت بر اساس آموزه های الهی یک چیزی می گوید و حاکمان یک چیز دیگر. در اسلام نظام اخلاقی و حقوقی به هم گره خورده ولی امروزه در غرب بین این دو گره وجود نداشته و آنهمه مفاسد و مشکلات ناشی از بی توجهی به آموزه های الهی است.